Wednesday, April 23, 2014

Homemade Mee Kuning

Assalamualaikum...

Hai semua..

Daripada jam 11 malam tadi LM duk fikir nak buat mee kuning. Maklumlah dah bertahun balik malaysia ni tak pernah langsung LM buat mee lagi. Beli lagi senang kan? Ehehe

Jarang sebenarnya LM beli mee kuning. Jarang jumpa yang okey. Asik pahit je atau kadang tu lembik sangat mee dia.

Nak jumpa buatan orang melayu memang susah la.. So pagi ni merajinkan diri buat mee kuning. Resepi lama ntah mana hilangnya, LM minta resepi sahabat LM zue . Di berniaga mee kuning di Qatar . Berbulan simpan resepi baru lah gigih nak buat.






Tak la cantik mana mee LM. Tukang gelek mee dah pakai kemeja tak sampai hati nak minta tolong dia kayuh alat tu. adehh gigil tangan LM nak canai doh tu sekeping-sekeping.

LM sertakan resepi sekali..

500 gram tepung gandum
1 telur
Pewarna kuning
1 sudu besar air kapur
Garam
180 ml air

Canai doh dan potong pakai alat buat pasta tu. rebus dalam tiga minit dan terus lalukan di air paip. Tos kan dan letak minyak

Moga resepi ni memberi manfaat pada kalian. Homemade lagi terjamin kebersihannya kan? Tapi LM ni malas nak buat tangguh berzaman baru nak buat sendiri. Hihi

www.tips-fb.com

4 comments:

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

wahhh hebat lah akk.pas ni akk boleh lah bukak kilang meekuning.skrg nk beli mi risau lah.

sud@is said...Reply To This Comment

Tq LM laju2 salin resepi...nak kena cari mesin pasta ni...ntah lah kot2 bli mee kat pasar..

mak lagenda said...Reply To This Comment

Yeahhhh...resepi sudah mariiii. Nnt tgu rajin2 mak plak yg try buat

D.Shahril Hakime said...Reply To This Comment

lagi pueh buat sendiri.... kita boleh buat banyak mana kita nak..... haaaa... yang ni mem awok terer.... memang buat sendiri...awok ingat dulu payah sangat... rupanya..... hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...