Thursday, May 22, 2014

Petua Buat Loaf Bread?


Assalamualaikum...

Loaf bread?

Haa.. Sejak dua hari ni LM asik mengulang buat roti ni saja. Motif? Sebab tak mau beli dah roti gardenia jika berjaya buat roti selembut gardenia.

Alhamdulillah.. Semalam buat hasilnya memang gebu.. Tapi LM masih tak puas hati sebab nampak berongga roti LM tu. ops LM gula loyang loaf yang takda penutup tu. so hasilnya mcam roti benggali tu lah. Atsnya membumbung.

Sejak pagi tadi duk mengkaji kenapa roti semalam berongga agak besar. Bila kaji dan tengok youtube pak agus pakar roti dari indonesia buat.. Sah! Cara LM tak betul. Hehehe

Perlu buat empat bahagian begini. Canai dan gulung ketat-ketat. Semalam LM hempuk seketul besar doh tu. walau hasilnya lembut tapi masih geram sebab tak sehalus gardenia.

Doh sebelum naik...



Tadi buat... Kita gulung ketat-ketat ye kawan-kawan. Tiap doh kecil tu tadi LM buat 130 gram dan bahagian dalamnya warna merah LM buat 20gram..




Alhamdulillah.. Lembut, halus dan... Lebih baik daripada semalam. Mungkin esok lusa hasilnya akan lebih baik. Usaha dan terus. Lepas untuk makan sendiri jadi lah. Harini buat belang pink pula. Esok lusa boleh letak kismis ke mix fruit ke..



Asik roti roti roti.. Eh takpe, bos tak marah kot meroti:)
www.tips-fb.com

9 comments:

Khamsi Abdullah said...Reply To This Comment

Rajin ya amat..teruskan usaha :) Untung2 boleh bukak kedai roti:)

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

@Khamsi Abdullah#form rajin bermusim ni, hehe

Amin.. Dpt bukak kedai separuh pun jadi lah.

sud@is said...Reply To This Comment

huwahhh boleh buka kedai roti dirumah ni,
`roti panans ada disini'
habat la LM

Kira Sakura said...Reply To This Comment

buat untuk makan sendiri memang puas hati kan kak.

tepung beli kat akak takde expired kan? kira blm buat lagi. rasa mcm tak larat uli sendiri huuu nak beli bread maker dlu baru nak buat

Cik Ecah said...Reply To This Comment

bestnyer bila buat roti menjadi...
mesti lg excited kan hehehhe...

FiZ said...Reply To This Comment

haih..teringin pulak nak makan roti...akak ni rajin betul.setiap hari ada je buat roti yang nampak sedap.

Khamsi Abdullah said...Reply To This Comment

@ummi aqilah (LM) insyaAllah dapat nye nanti.. :)

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Kalau dekat saya nak tempah dah kek ni. Rajin betul LM ni..

D.Shahril Hakime said...Reply To This Comment

wauuuu.... awok tunggu je bila cik LM nak bukak kedai.... sume resepi yang cik LM buat...benda2 yang orang selalu makan...... tapi malas nak buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...