Tuesday, June 17, 2014

Donat Gebu


Salam..

Dalam melayan migrain petang tadi LM menguli tepung untuk buat donat. Tak lah banyak.. Buat sikit saja, suku kilo tepung tudapatlah dalam 10-11 biji donat kot



Tak lah lawa.. Tapi cukup sempurna gebu dan lembutnya .

Alhamdulillah.. Campak- campak je tadi sebab dah lama tak buat donat.

Bahan:
250 gram tepung gandum
40 gram butter
40 gram gula
5 gram yis
2 sudu besar susu tepung
1 biji kuning telur
1/2 sudu teh garam
125 ml air sejuk

Uli hingga menjadi doh yang lembut dalam 25 minit, biar naik dan uli lagi. Bulatkan dan biar naik . Goreng dengan api sederhana.

Tak lawa gorengan kali ni.. Minyak tak cukup banyak, guna kuali kecil.. Susah nk kawal api. Apa pun.. Sedap di tekak anak-anak.
www.tips-fb.com

6 comments:

Sobri Yaacob said...Reply To This Comment

wow cantik naik elok..
tq utk resepi :)

uncle gedek said...Reply To This Comment

Apa kata hantar kat sini sikit...?

Mummydearie said...Reply To This Comment

Ni nak pecah rahsia - saya tak pernah lagilah buat donut sendiri. Nampak sangat kemalasan yang melandakan :)

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Sama2.. Cubalah nnt

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Jauh benor nk hantar nye uncle

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Ops pecah rahsia..

Pasni blh buat klu ank2 suka mkn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...