Tuesday, August 12, 2014

Putik Delima


Salam...




Nak buat apa dengan putik delima ni? Haishh kalau putik mangga boleh juga dibuat jeruk.

Ni kerja gatal tangan si budak kecik tu lah. Senyap- senyap dia duk luar rupanya bawak masuk putik buah delima.

Aritu nampak dua tiga butir berterabur kat rumput ingatkan jatuh akibat hujan ribut. Rupanya dipetik oleh tangan si cilik ni rupanya.

Huhu membazir betul. Sebenarnya pokok delima ni sarat dengan buah. Bulan puasa aritu dah merasa buah pertama, minggu lepas dah petik buah kedua yang masak. Ni tadi nampak ada dua biji dah bileh petik tapi tak sangka pula adik syafiq gi petik buah yang masih kecil.

Bukan rezeki.. Dijaga elok- elok , kadang tu gugur masa berbunga, ditiup angan kencang pun gugur. Tapi ada halangan lain juga rupanya, tangan cilik yang rajin memetik hasil. Huhuhu, nape tak petikkan cili api ke, limau kasturi ke dik? Grrr

www.tips-fb.com

10 comments:

Hana Syed said...Reply To This Comment

bestnya ada pokok delima sendiri. kalau beli kat luar jarang dapat yg baru petik..

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Alhamdulillah hidup subur pulak dia. Pokok amra mati diserang kulat,longan x menjadi.kalau beli saya suka yg merah:)

uncle gedek said...Reply To This Comment

sapa ampunya tangan cilik tu?

sud@is said...Reply To This Comment

boleh x diblend wat jus delima muda?...apa rasanya pahit kot....

Suria Lekatlekitgurl said...Reply To This Comment

tangan2 kecil tu memang sukar di kawal kan.. kekekeke

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Tgn yg memetik sah2 la org yg paling kecik umah ni uncle. Hehehe

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Hahaha .. Klu blh dah x yah nk risau. X rasa bazir pun. Sah2 pahit tu.

ummi aqilah (LM) said...Reply To This Comment

Nak marah pun x blh suria. Dia kemain hepi dpt petik buah utk ummi

yong norliza said...Reply To This Comment

Bestnyaaa

Ha,main dgn krenah si cilik,mmg surrender laaa ^^

Mummydearie said...Reply To This Comment

Nak buat macamana... tangan cilik tu bukan faham pun apa yang dibuatnya. Nak marah of courselah tak sampai hati, kerana buah delima anak yang kenakan... bertabah ajelah LM. Anggap takda rezeki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...