Monday, April 27, 2015

Dera Emosi

Assalamualaikum

Apa khabar...
Moga kita semua berada dalam rahmat Illahi.

Dera emosi. Rasanya semua tahu penderaan itu terbahagi dua. Fizikal dan emosi. Bagi penderaan fizikal pastinya yang melibatkan tubuh badan iaitu pukulan dibahagian tubuh.

Kes penderaan emosi pun sama hebatnya dengan penderaan fizikal. Cuma.. Jika didera secara fizikal orang boleh nampak, boleh dibawa ke balai polis.. Ada bukti. Tapi jarang sangat kita dengar kes penderaan emosi tu dibaqa ke tengah sampai jadi kes mahkamas dan kes polis kan?

Terdera emosi.. Walau tak luka fizikalnya, walau tak nampak darah mengalir tetap bisa dan bisa merobek hati . Setuju?

Kadang-kadang macam tak tau nak bagi kata nasihat apa buat mangsa penderaan emosi ni. Dilayan buruk, tak mampu bersuara. Tak boleh nak bertanya, tak boleh nak cakap lebih. Sentiasa diherdik, selalu ditengking. Agaknya kalau orang yang selalu kena herdik ni ada sakit jantung dah selamat masuk gol kot?

P/s:kalau diberi pilihan.. Mana satu pilihan
A) dipukul
B)didera emosi

www.tips-fb.com

3 comments:

Kira Sakura said...Reply To This Comment

kalau dibagi pilihan satu pun tak nak pilih huuuuu. tapi betol kan org cakap kena dera fizikal luka kita nampak boleh sembuh ke tak. dera emosi hati tu tak nampak bila nya nak sembuh

Dr Aisyah said...Reply To This Comment

taknak dua-dua hihihihi....

Mummydearie said...Reply To This Comment

Dua-dua tak nak! Boleh tak?

Sama je sakit tu sebenarnya baik didera secara fizikal mahupun emosi. Kalau fizikal mahu jadi trauma. Kalau emosi pulak boleh gila dong. Stress!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...