Thursday, November 5, 2015

Kasih Sayang

Assalamualaikum.

Kasih sayang.. Tiap yang bernyawa pasti ada perasaan sayang tak kira pada siapa. Anak, suami, ibu, adik, saudara, kekasih, sahabat..

Tapi agak pelik bila lihat sekeliling bila ada yang seakan tidak tau mengagihkan rasa 'sayang'.

Ada yang lebih mempamer perasaan sayang pada orang luar hingga abai perasaan anak atau cucu. Adik atau abang, ayah atau ibu.. 


Agak-agak orang luar yang takda pertalian darah tu akan bantu kita masa kita tua nanti? Kalau sahabat tu mungkin yes.. Bila kita susah mereka pasti ada jika dia sahabat sejati. Tapi kalau setakat sayang kat anak orang lain ke.. Sayang kat anak jiran ke.. Agak-agak nanti kita terlantar adakah mereka yang cebokkan kita? Mereka yang suap kita makan? Mereka yang pakaikan kita pampers?

Ada perasaan sayang itu tak salah, tapi berpada-pada jangan sampai ada hati yang rasa tersisih. Kita banggakan sangat beli itu ini angkut ke sana sini 'orang lain 'tunjuk kat dunia kita sangat penyayang, tapi hati insan lain ada kita peduli? 

Sedangkan anak angkat yang dijaga sejak kecil sampai dewasa pun tak layak dapat harta pusaka ini pula hanya sayang semata-mata hingga buat hati insan yang sayang kita terluka dengan sikap kita.

Nota kaki: suka melihat ragam manusia., ada aneh, ada pelik.. Mungkin kita juga pincang di mata insan lain cuma tiada siapa yang tegur.



www.tips-fb.com

5 comments:

Malinda Ismail said...Reply To This Comment

Kalau akak akan utama kan keluarga dulu baru la pikirkan orang luar sebab susah senang kite memang keluarga la yg akan amik tahu...tapi tak salah kalau nak berbaik2 lagi2 dgn kawan2...buat baik selagi mampu katenye... :D

Kakzakie said...Reply To This Comment

Memberi kasih dan sayang pun kena ada tempatnya kan.
Tapi kalau sayang diberi boleh membuat satu pihak terguris baik kena fikir berkali-kali. Even kita ni sayang anak-anak pun kena adil tau. Silap sikit ingat ada pencatat tak pernah cuai dan ini akan diperhitungkan kelak di padang mahsyar..

cik hani said...Reply To This Comment

Keluarga firstttt..
Kasih sayang keluarga sampai mati.

Syazana Jamaludin said...Reply To This Comment

Dua dua perlu. Yang penting kita berkasih sayang kerana Allah.

:)

Kira Sakura said...Reply To This Comment

kannn, family ni walau terhiris macam mana family tu jugak la yg jaga kita. tapi tula tak banyak sikit mesti akan ada simpan dendam huuuuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...