Tuesday, January 12, 2016

Kenapa Ummi Buang Baju Apit?

Assalamualaikum..

Masih terbatuk-batuk sampai kepit-kepit. Rasa nak tersimpul urat perut dek batuk yang teruk. 

Pagi tadi, pukul 7.35 pagi baru kejut syafiq bangun mandi. Dia tak mampu buka mata pun, ngantuk dan keletihan sebab sakit perut dan cirit tengah malam tadi agaknya. Dah awal pagi pun.. Kata ayah, dalam pukul 1 pagi camtu dia bogel datang bilik kata tak jumpa baju.. Huhu siannye.. 

Kak zakie kata sayang dibuang baju tu.. 


Baju tu dah penuh najis yang kalau di cuci 4 baldi air pun tak cukup nak hilangkan najisnya. Bau lum kira lagi.. Nak cuci lantai bilik mandi yang berselerak dengan najis lagi satu kes. Sebab tu LM buang. Dan.... 

Tau kenapa LM buang?
Bukan sebab emosi marah dia berak dalam seluar. Tapi memang dah suruh dia buang baju tu sebelum gi solat maghrib le masjid lagi. Dia je yang takmo buang. 

Baju tu zaman ada bibik siti dulu. Si bibik ni, gemar rendam baju sekali dengan baju putih yang ada clorox. Maka baju boboiboy oren syafiq ni seluarnya pudar dan baju cerah sini sikit sana cerah sikit jadi bertompok-tompok. 

Baju tido dia yang lain yang dikerjakan dek siti tu dah lama LM buat kain buruk atau gendung masuk kotak dah lama diangkut dek lori sampah. Memang tahap segan nak diberi pakai depan orang lain.

Tapi..
"Nape ummi buang baju apit?"
Tu jelah yang dia duk tanya bila nampak ummi kumpul baju tak elok untuk dibuang. Dah buruk rupa memamg tak boleh sedekah dah. Sebab tu masuk je kotak nanti orang tau la nak kutip buat kain buruk ke apa ke.. 

Bila dah jadi kes tu, terus la ummi campak masuk plastik. Selesai..

Bab baju ben 10 atau boboiboy kemain sayang lagi dia nak buang. Tapi bila seluar dalam dia, yang siti rendam clorox sampai pudar warna tu dia takmo pulak pakai. Padahal duk dalam bukan ada yang nampak pun. 

"Ni bibik la ni buat pender apit!"

Tau lak ngomel marah bila jumpa spender dah huduh warnanya tu.. 

Kalau baju baru pastu branded memang LM tak buang pun. Gigih angkut ke luar cuci kat luar kot? Tapi baju giant rm21.90 je dan dah pudar sangat memang dah hukum buang dah sebenarnya. Tu yang cakap kat ayah dia.. Mana dia jumpa baju capuk2 tu? Yg lain dah buang tu e yang tinggal. Tapi bila pakai terus terberak dalam seluar tu. ekekeke..

Dia memang mamai kot masa kejut ayah dia tu. sebab tadi tanya lagi... "Nape buang baju boboiboy apit?" Sah dia tak ingat.. Takpelah nanti ummi ganti balik baju tu kalau nak sangat warna oren kita carik warna yang sama. Sayang sangat boboiboy dia tu. 

Dia boleh tau.. Baju biru boboiboy angin, baju coklat boboiboy halilintar.. Eh bila bagi silap dia kata salah. Rupa boboiboy angin, tanah semua tu lain ye? Ke.. Warna topi dia lain?sobsss

Pagi ni, sempat lagi sarapan dan minum soya. Haaa taubat dah kot ? Takut perut masuk angin la tu. 

Anak 4 tahun lebih ni memang payah makan ke? Risau pula angin takmo makan dia datang balik. Aritu kemain berselera lagi. Kejap2 minta makan.. 

Kalau dia menyusu kerap tak kisah sangat, ni dah kurang nyusu jadi susah hati la pulak.


www.tips-fb.com

4 comments:

Kakzakie Purvit said...Reply To This Comment

Ok..ok... nanti umi belikan baju baru ye sayang
Baju yg sama gambar dan warna.
Lepas ni kena jaga makan, bila umi kata makan jgn tolak tau:)

Yana Libra said...Reply To This Comment

budak tengah aktif kot?

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...Reply To This Comment

Kesian Apit sakit perut ye sayang..
Memang macam tu LM..
Budak2 memang susah nak makan..
Kena cari makanan kesukaannya ..
Baru dia nak makan..
Dorang kenal baju tu..
Kita jer mak2 ni main taram jer..
Beli lain lah nmpk nya baju boboi tu LM

Mummydearie said...Reply To This Comment

Saya pun kalau pakaian harian memang suruh pakai sampai lusuh. Tapi bila dah lusuh tu nak beri orang, malulah pulak. Lipat elok-elok, mana yang boleh buat kain buruk, kita gunapakai ajelah!

Anak saya pun tak pemakanlah, LM. Lagilah pulak dah berhenti minum susu. Susah hati saya tengok dia memanjang kenyang. Kalau kita bagi makan lebih dari 2x sehari, membebel-bebel sekali mulutnya kata penatlah asyik makan, makan, makan aje!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...