Tuesday, January 26, 2016

Rebung Masak Lemak Putih

Assalamualaikum...

Alhamdulillah rezeki .. 
Dapat makan sayur rebung masak lemak. Dah lama LM teringin nak makan sayur rebung tapi tak jumpa orang jual rebung segar. Yang ada cuma rebung lama /jeruk yang dah masam. LM tak makan rebung masam sebab tak tahan dengan baunya. Sejak kecil memang makan rebung segar saja sebab mak cari  rebung dalam kampung je, bila dapat terus dibuat sayur.. Segar dan enaknya!!

Kebetulan kelmarin mak hubby ada bagi rebung. Pucuk dicita ulam mendatang. Terus saja LM buatkan sayur hari ni. Lawankan dengan sambal belacan dan ayam goreng tepung saja. Menu ringkas yang mampu memujuk anak tekak ini menyuap nasi. Lama betul tak makan dengan penuh selera sejak kakak maisarah ke asrama. 




Bahan:

Rebus segar-celur sebentar dan bilas. 

-3/4 biji kelapa(ambik pati santan sahaja)
-1 biji bawang besar(hiris)
-1 biji cili merah dihiris nipis( boleh belah dua saja jika suka)
-1/2 cawan ikan bilis(tumbuk kasar)
-garam
-1 helai daun kunyit muda(yang masih bergulung)

Masukkan rebung, santan, bawang, cili dan daun kunyit. Masak dengan api sederhana. Kacau sentiasa agar santannya tidak pecah. Rasakan garam sebelum matikan api. 

Ni cara LM..cara orang lain masak pasti lain. Mak memang masak sayur bersantan tak guna bawang putih, tak tumis... Maka jangan tanya kenapa LM tak guna bawang putih ? Kenapa tak tumis?

Takmo cakap apa dah.. Rasa gembira sangat mak mertua bagi rebung. Memang dah lama mencari rebung segar  ni. Dulu masa belajar kat jengka selalu beli gulai udang campur rebung. Tapi terbiar begitu saja tak dapat nak makan sebab rebungnya dah masam. Mencucuk-cucuk lubang hidung ni, tak biasa makan rebung masam buat diri ni kerugian beberapa kali beli lauk campur sayur rebung masam tapi tak dapat makan:(

Anak-anak? Semua terpinga-pinga tengok rebung. Tak reti makan, disuruh jamah berkerut dahi menelan rebung. Takpa lah anak.. Ummi boleh makan , dapat makan lagi banyak kalau korang tak suka, ekeke..






www.tips-fb.com

2 comments:

emieysandra said...Reply To This Comment

kalau pasal rebung, teringat kt abah..hehe..feberet die rebung ni.di kampung senang cari ;)

Mummydearie said...Reply To This Comment

Hahaha! Saya pun kalau tengok masak rebung, terkebil-kebil LM. Memang tak pernah makan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...