Tuesday, January 12, 2016

Resepi Kuah Tauhu Sumbat

Assalamualaikum

Resepi Kuah Tauhu Sumbat

Semalam LM ada up entri tentang tauhu sumbat versi LM. Simple je... Semua orang pun tau nak buat camne kan? 




Hari ni tak sangka pula yana libra minta resepi kuahnya. Errr LM campak2 je sebenarnya.. Maka LM bagi resepi campak2 jugak lah ye yana?

rajinnyyee


camne nak buat kuah dia tu kak...resepi please..hehe

Bahan:
Cili kering kisar dalam satu senduk
Bawang putih dikisar 2 ulas
Dua tiga sudu sos cili kimball
Sedikit garam(secukup rasa)
Sedikit gula(secukup rasa)



Masak semuanya.. Tak perlu tumis, tak pakai minyak tau.. 

Api sederhana saja, letakkan air secukupnya. Didihkan hingga cukup masak. Kepekatan tu bergantung pada citarasa masing-masing. Ada orang suka cair. Kalau LM suka pekat sikit biar mudah kuah tu nak lekat kat tauhu tu. 

Selamat mencuba yana.. 

Versi lain..
Yang ni tak masak tau.. Tapi LM tak suka  buat yang ni sebab tak masak dan guna cuka. LM kurang serasi guna cuka .

Bahan
4-5 biji cili merah(cili hidup)
2ulas bawang putih
Garam
Gula
Cuka

Blend semuanya.. Siap dihidang.

Moga entri ni dapat membantu...


www.tips-fb.com

3 comments:

Yana Libra said...Reply To This Comment

tq kak bg resepi..sng rupenye..

Diana Rashid said...Reply To This Comment

nanti nak try..saya pun tahu buat kuah dia..hhehh

Mummydearie said...Reply To This Comment

Saya jarang makan tauhu sumbat ni dan kuah macam ni saya memang tak berapa suka. Tapi tadi tak silap saya ada terbaca versi yang lagi mudah. Kalaulah, kalaulah katanya tetiba teringin nak buat, memang senang betul rupanya ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...